Poezia polonă a săptămânii – Adam Mickiewicz


Înca din timpul vieţii sale, Adam Mickiewicz devenise un simbol. Numele lui, asociat în permanenţă cu suferinţele şi idealurile poporului polonez, era pronunţat cu veneraţie de compatrioţi şi cu respect de străini. El reprezenta nădejdile într-un viitor fericit al Poloniei.
Cît despre poet…nu putem spune că Adam Mickiewicz (1798-1855) era de o frumuseţe rară, înălţimea lui era medie, trăsăturile feţei obişnuite, părul, într-un mod romantic, întotdeauna puţin dezordonat. În mărturiile contemporanilor săi, el se remarca printr-o privire directă, curioasă, care deseori îl lăsa confuz pe interlocutor. Se îmbrăca poetul destul de modest, pentru că mereu ducea lipsă de bani. De obicei, el purta tunică cu gulerul înalt şi încheiat pînă la ultimul nasture. Cu toate acestea, Adam Mickiewicz se bucura de un succes uluitor la femei. 

În anii studenţiei, Mickiewicz cunoaşte o tînără descendentă a unei familii de nobili, Marianne Wereszczak, cunoscută ca  Maryla, care-i insipiră o puternică dragoste romantică însoţită de suferinţă şi dezamăgire, dar, lucru esenţial,îi trezeşte geniul poetic. Fără să exagerăm rolul episodului dragostei pentru Maryla, trebuie să recunoaştem că el a fost un prim stimulent. Ea era cu un an mai tânără decât Adam, și spre marele lui regret, deja logodită cu contele  Wladyslaw Puttkamer, un vecin înstărit al părinţilor săi.
Istoria relațiiei dintre Maryla și Adam e plină de mister și omiteri, înconjurată de o aură a tăcerii. Istoricii literari au facut din imaginea Marylei „muza poetică”, inspiraţia fiecărui romantic. Şi ea într-adevăr a devenit o muză pentru poet, după cum reiese din creaţia lui Mickiewicz. Anume EI, cum o numea „Divina Maryla”, A. Mickiewicz
i-a dedicat una dintre cele mai bune poeme, ce conţine versuri de o mare intensitate emoţională – Către M.


                                      Către M…

De-mi spui: «Sa-mi pieri din fata!… » eu te ascult îndata, 

«Din inima sa-mi pieri!…» te-ascult, daca-mi vei spune:
«Sa pieri din gândul meu!… » Aceasta niciodata!
Memoria, nici eu, nici tu, n-o vom supune.
Cu cât mai lunga-i umbra când de departe vine, 
Si tot mai larg e cerul îndoliat ce-l lasa.
La fel, cu cât faptura mi-o-ndepartez de tine
Ea-ti prinde amintirea-ntr-o pânza si mai deasa.
De-ar fi oricare locul, si-n orisice moment, 
Pe unde împreuna am plâns si ne-am jucat, 
Mereu si pretutindeni voi fi si eu prezent
Caci peste tot o urma din suflet mi-am lasat.
Când stând îngândurata-n iatacul solitar, 
Întâmplator, pe harfa-ti lasi mâna stravezie, 
Ai sa-ti aduci aminte: «La ceasul asta, chiar, 
Eu îi cântasem lui aceeasi melodie».
Când într-un joc de sah, pe micile patrate
Ai sa observi ca regele tau e-aproape mat, 
Vei spune: «Tot asa stau piesele-nsirate
Când ultima partida cu el am terminat».
Sau când, la bal, în clipe de-odihna ai sa sezi
Pe scaun, pâna-ncepe cadrilul anuntat, 
Când, gol, în preajma sobei un loc tu ai sa vezi, 
Vei spune-n gând: «Acolo, cu mine, el a stat».
Sau când vei lua o carte în care-un trist destin
Si ultima speranta amantilor rapune, 
Romanul închizându-l cu un adânc suspin, 
«Povestea noastra-i asta!»… în gândul tau vei spune.
Si daca autorul, prin grele încercari, 
Îi va uni, în fine, pe cei ce s-au iubit, 
În gândul tau vei spune, suflând în lumânari:
«De ce romanul nostru la fel nu s-a sfârsit?»…
Atunci, un iute fulger va straluci prin noapte, 
Uscatul mar din fundul gradinii va fosni
Si din aripa buhna, gemând, în geam va bate…
Ca-i sufletu-mi ce trece, atuncea vei gândi.
Astfel, oricare-i locul si-n orisice moment
Pe unde împreuna am plâns si ne-am jucat, 
Mereu si pretutindeni voi fi si eu prezent
Caci peste tot o urma din suflet mi-am lasat. 


2 gânduri despre „Poezia polonă a săptămânii – Adam Mickiewicz

Lasă un răspuns

