cu acest prilej, cele câteva poezii pline de emoţie, cunoscute sub numele de Liricele de la Lausanne. Rechemat, în 1840, la Paris, să preia catedra de literaturi slave de la Collége de France, Mickiewicz întreprinde o vastă operă de sinteză literară. Cursurile sale, adevărat tur de orizont al istoriei culturii omeneşti, atrag în mod irezistibil, prin patosul lor, prin originalitatea şi îndrăzneala ideilor expuse, prin idealurile generoase care-l animă pe vorbitor. Dar în scurtă vreme, cursurile sunt compromise. Mickiewicz căzuse pradă tówianismului, unul din multiplele curente utopice şi mistice ale secolului al XIX-lea. Andrzey Tówianski, marele maestru al acestui curent, îl împinge şi pe Mickiewicz, ca de altfel pe mulţi emigranţi polonezi, spre o doctrină nebuloasă, în care ideile progresului moral se împletesc cu practici mistice şi cu idei politice reformiste. Catedra, transformată în amvon al tówianismului şi în tribună politică antiguvernamentală, determină suspendarea cursului. Tówianismul intervenise în viaţa lui Mickiewicz într-un moment de gravă depresiune morală. Îndată ce mijeşte nădejdea unei activităţi reale, practice, în slujba ţării sale, Mickiewicz rupe definitiv cu experienţele mistice sterile. Valul revoluţionar al
primăveriipopoarelor îi dăputeri noi. În 1848, îl găsim în Italia, încercând săcreeze o legiune polonă, menităsălupte alături de italieni, o armatărepublicanăşi socialistă , cum o numeşte poetul. Mickiewicz se consideră un tribun în acţiune. Străbate Italia oraş după oraş, ţine discursuri înflăcărate, scrie articole mobilizatoare, are o întrevedere dramatică cu Papa Pius al IX-lea, întrevedere ce sfârşeşte cu exclamaţia poetului: Aflăcăastăzi spiritul lui Dumnezeu se aflăîn salopetele muncitorilor din Paris. Întors la Paris, Mickiewicz colaboreazăcu febrilitate la Tribune des peuples, militând în cele aproape o sutăde articole, pe care le publică, pentru lupta de eliberare naţională a popoarelor, pentru ideea luptei revoluţionare. Ultimii ani ai vieţii şi-i petrece la Paris, ca personalitate deplin recunoscută, îndeplinind funcţia de bibliotecar la Biblioteca Arsenalului. Dar iată ca emigranţii polonezi nutresc noi nădejdi de rezolvare a problemei ţării lor. Mickiewicz, deodată întinerit, acceptă cu bucurie misiunea de a pleca la Constantinopol pentru a încerca acolo reînvierea unei armate poloneze. La 26 octombrie 1855, cel mai mare poet polon mânat, de la un capăt la altul al lumii, de dorinţa nestrămutată de a fi util patriei sale, moare de holeră la Constantinopol. Biografia lui Mickiewicz oricât de succint ar fi prezentată relevă o viaţă plină de zbucium şi suferinţe închinată poporului polon şi strâns împletită cu soarta acestuia.